CTR ini juga berkait rapat dengan kedudukan banner iklan kita. Anda seharusnya tahu untuk meletakkan banner iklan berkesan di lokasi yang betul dan strategik supaya dapat tingkatkan nilai CTR ini.
Ok. Tak faham CTR kan?
Apa Itu CTR?
Cara Kita CTR Iklan Dalam Blog
Bagaimana nak mengira CTR ini? Asasnya cukup mudah.Katakan 100 orang lihat iklan banner di blog. 10 orang klik iklan banner tersebut. Maka CTR untuk banner iklan tersebut ialah 10% (100 bahagi 10). Fahamkan? Simple matematik je ni ... student darjah enam pun boleh buat sambil tutup mulut .... hoho .. :P
Nilai CTR ini boleh dijadikan sebagai sumber kekuatan blog kita seandainya kita mahu approachpengiklan. Ia adalah simbol tarikan (attraction). Lagi tinggi CTR, bermakna sesiapa yang singgah blog kita suka nak klik iklan banner atau teks yang kita letakkan.
Nilai CTR ini juga yang menjadi antara modal atau pengukur untuk peluang diberikan pengiklanan lebih lumayan dari medium pengiklanan blog seperti Nuffnang, Innity, Advertlets, H12, Komli malah affiliate seperti Lazada. Seandainya satu-satu banner yang dipaparkan menerusi platform pengiklanan ini ada CTR yang bagus, maka akan keraplah banner iklan itu keluar di blog. Sekaligus meningkatkan potensi income dijana hasil dari pengiklanan ini.
Jadi, adalah penting untuk memastikan CTR banner blog anda mendap nilai yang tinggi ... caranya, nanti saya akan ceritakan di lain episod entri ... :)
0 Komentar untuk "Apa Itu CTR?"